Förrådsbeteckning
M5180-903311
Förrådsbenämning
RAPTGBIL 9033 MT
VOLVO typbeteckning
L3315 HT
Högsta antal passagerare
4 (utom förare)
Tillverkningsår
1966-1969
Antal tillverkade
1 116
Motorbeteckning
B18 B
Motorstyrka (hk)
68
Cylinderantal
4
Längd (mm)
4 050
Bredd (mm)
1 650
Höjd (mm)
2 300
Markfrigång (mm)
285
Vänddiameter (mm)
11400
2100
Totalvikt (kg)
2610
Maxlast (kg)
510
Max släpvikt (kg)
1500
Bränsletank (L)
50
Maxhastighet (km/h)
96,5
Elsystem
Huvudspänning
24 V
Batteri
12 V (typ bly, köldstartbatteri) spänning
Kapacitet
57 Ah
Antal (seriekopplade)
2
Stomanslutning
Minuspol
Övriga uppgifter
Andra militära varianter
Raptgb 9035, 9036, 9037, 9039, Pltgb 9037, Pltgb 9044A
Museets 9033
har rullat på I 13 Kungl. Dalregementet i Falun
Installationer
Nu skall alla radioinstallationer återställas
Museet har en hel del av utrustningen. Vi saknar vissa detaljer. Så som FK 21, stolpskor, nyckel till fördelningsskåp, stationskabel 5 och 10 meters.
Foto
Mats Nässert ©
Måttskiss över RAPTGBIL 9033.
Museets Peter Rosenqvist målar de båda tillbehörslådorna som sitter längst bak i fordonet. Foto: Mats Nässert.
Ordfö inne i 9033 försöker sig på monteringsarbeten. Foto Boris Haid.
Peter Rosenqvist och mats Nässert i full färd med att montera inredning. Foto: Boris Haid.
Utrustning som skall monteras. Foto: Mats Nässert.
Många grejer är de. Foto: Mats Nässert.
Ännu mera prylar. Foto: Mats Nässert.
Det börjar arta sig. Foto: Mats Nässert.
Fästplattan för Ra 200 på plats. Foto: Mats Nässert.
Foto: Mats Nässert.
Fästpalatta för Ra 42-stan på plats. Foto: Mats Nässert.
Nu börjar radioapparaterna komma på plats. Man kan till vänster se Ra 421 och längst bort Ra 200. Foto Boris Haid.
Nu sitter Mt 920 på plats. Kan vi avlyssna LUFOR på ett reglementsenligt sätt. Foto: Mats Nässert.
Radiostationerna finns där. Fr v: Ra 421, Ra 122 och Ra 200. Foto: Mats Nässert.
Copyright © 2010 Smålands Militärhistoriska Sällskap. Bilder och text får ej användas utan SMHS medgivande. Texter som är hämtade från Wikipedia är copyfria. Denna sida är skapad av Mats Nässert som tillika är webredaktör.