RM 2 de Havilland Ghost

 

UTSTÄLLNINGSMOTOR, serienr: 119506

JETMOTOR RM 2 (de Haviland Ghost 50)

 

TEKNISK BESKRIVNING

Motortyp: D.H. Ghost 50 m turbojet, nr 5142

Tillverkare: De Havilland Engine Ltd, England

Licenstillverkad: Svensk Flygmotor AB

Motordiamater: 1350 mm

Inloppsdiamater: 584 mm

Brännkammare: 10 stycken

Kompressortyp: 1-steg, radial

Turbintyp: 1-steg, axial

Varvtal: 10 250 rpm

Bränsleförbrukning: max start: 3 100 liter/tim

Längd utan utloppsdel: 1776 mm

Längd med utloppsdel: 3440 mm

Vikt, torr: max 1 012 kg

Längd: 3,07 m

Dragkraft: 2 270 kp

Kompressor, tryckförhållande: 4,5:1 vid 10 250 r/min

Max utloppstemperatur: ca 600 grader Celsius

Använd i fpl: SAAB J 29A, B, E, S29C
De Havilland Venom

Historik

Idéskissen till Tunnan gjorde projektledaren Lars Brising i oktober 1945. Vissa förutsättningar var givna: man ville ha ett rakt centralt placerat luftintag och motorn placerades långt bak med ett kort utloppsrör för att inte förlora dragkraft. Efter några olika förslag formade sig det som skulle bli ett av Flygvapnets mest omtyckta och används flygplan J 29 Flygande Tunnan.

J 29 var det första jetplanet med pilformade vingar som blev blev operativt i Västeuropa, men liknande idéer sysselsatte ingenjörer även i andra länder. I Sovjet och USA konstruerades de snarlika MiG-15 och F-86 Sabre.

Motorn som valdes hade en kompressor av centrigugaltyp, dragkraften var
2 270 kp. Den kallades Ghost (spöke) och den svenska beteckningen blev RM 2 (RM = reaktions motot). Motorn var konstruerad av de Havilland Engine Company Ltd. i England, ett företag som låg långt framme i utvecklingen av jetmotorer på den tiden.

Ghost hade en relativt stor diameter (1,35 m), varvid det blev nörvändigt att ge flygkroppen en ganska trind utformning. Därför blev planets smeknamn i detta närmast självklart.

Motorerna tillverkades senare på licens av Svensk Flygmotor AB i Trollhättan. Licensgivningen blev på sitt sätt unik. Faktum är att motorn vid den tidpunkten inte var färdigtestad och än mindre fanns det fullständig tillverknings-instruktioner. I praktiken innebar det faktiskt att Svensk Flygmotor medverkade i utvecklingen av motorn.

RM 2B var den första motorn med en svenskkonstruerad efterbrännkammare.

Tillverkningen började 1949 och de första motorerna monterades in i ett varsitt flygplan i december samma år.

Totalt tillverkades 790 stycken RM 2 mellan åren 1949 och 1955. Därutöver tillverkades även 70 stycken av en version med beteckningen RM 2A som hade delat luftintag.

Dessa motorer transporterades till de Havilland och kom tillbaka hit i nattflygpöanet J 33 Venom.

Vill du veta mera? Då är det lika bra du åker till museet!

Foto:Jolanta och Mats Nässert ©

IMG_9764.jpg

RM 2 lastning.

RM 2 o RB 04 lastade i FVM.JPG

Lastad och klar för transport till museet. På lastflaket syns också en Rb 04E.

RM 2 lastad.JPG

På väg till museet.

RM 2 o RB 04 i museet.JPG

Framme nu gäller det att få dessa på plats.

RM 2 z.JPG

RM 2.

Kommentar
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)