15 cm haub m/06
Pjäsen fanns i 56 exemplar. Ursprungligen benämnd positionshaubits.Nr 1-24 tillverkades av Krupp i Essen, serierna därefter av Bofors. De sista fyra nr 53-56 tilldelades Gotlands artillerikår A 7 och dess 4.batteri. I maj 1941 sändes pjäserna från A 7 till Stockholms Tygstation och magasinerades som materielreserv (substitut). Efter kriget sändes samtliga pjäser till Bodens fästning.
Från början var pjäsen dragen av hästar, med tiden skedde ett byte från häst till fordon. Detta vållade stora problem eftersom hjulen och hjulaxlar inte tålde höga farter. Problemet var det samma över hela Europa. En italienare, Carelli, uppfann en enkel metod att helt dra upp pjäsen på ett underrede på två kraftiga massiva gummihjul. I Sverige blev benämningen transportanordning 34.
Tillverkare
Krupp / Bofors
Karakteristik
Horisontalkil
Framföringsfjäder
Vätskebroms
Helsvanslavett med träekerhjul
Hjulbroms med friktionsvals
Hästtransport eller motortransport med transpoprtanordning m/34
Ofjädrad
Riktinstrument med panromamasikte
Måttuppgifter
Kaliber: 149,1 mm
Eldrörets yttre längd (med bakstycke): 11,2 kal
Rekyllängd 0o elevation normal: 1000 mm
Rekyllängd 0o elevation max: 1100 mm
Högsta elevation nprmal: 500 mm
Sidriktfält inom lavetten: +- 2,5o
Frigångshöjd: ca 360 mm
Viktuppgifter
I skjutläge
Pjäs med utrustning: 2150 kg
Hjultryck: 1010 kg
Spadtryck: 130 kg
Rekylerande systemet: 1020 kg
Ekdör och mekanism: 870 kg
I körläge
Pjäs och föreställare med utrustning: 3356 kg
Uppbröstningstryck: 460 kg
Hjultryck pjäs: 868 kg, med påhängsaxel: 970 kg
Maximal skottvidd
8.000 m
Övriga data
Projektilvikt: 37 kg
Största skott vidd: 790 m
Rekylkraft 0o elevation: ca 8200 kg
Rekylkraft högsta elevation: ca 16400 kg
Hjuldiameter: 1300 mm
Museets pjäs har tillverkningsnummer 6 och är tillverkad 1907