Var en allhjulsdriven terränggående lastbil med flak.
Motorn var en D96, (samma som i Volvo Titan).
Bilen hade differentialspärrar på alla 3 axlarna för god framkomlighet i
terräng. Bilen fanns inom det svenska försvaret och civilt även som
brandbil m.m. Maxfarten är ca 75-80 km/h.
Lastterrängbil 934F är en treaxlig lastbil. Bilen är avsedd för körning både på andsväg och i terräng. Den kan köras antingen med drivning enbart på de båda bakaxlarna eller med drivning på alla tre axlarna.
Alla tre axlarna är försedda med tryckluftsmanövrerade differentialspärrar. Som när de kopplas in, ökar bilens terrängframkomlighet.
Bilen har två växellådor, en 5-växlad lastbilsväxellåda med synkronisering på de fyra högsta växlarna och en 2-växlad, ej synkroniserad, fördelningsväxellåda, vilka tillsammans ger totalt 10 växlar framåt och två växlar bakåt.
Bilen är utrustad med en trumvinsch, som kan användas för bärgningsarbeten med mera.
Allmänt
Förrådsbeteckning: M5133-934611
Förrådsbenämning: LTGBIL 934F MT
Fabrikat: VOLVO
Typbeteckning Volvo: L3154 (TL 31)
Antal passagerar i förarhytt: 2
Måttuppgifter
Bredd: 2150 mm
Axelavstånd: 3300 + 1250 mm
Spårvidd: 1720 mm
Vändradie: 9 m
Längd: 7, 15 m
Bredd: 2,15 m
Viktuppgifter
Totalvikt: 10 320 kg
Maxlast: 3 000 kg
Volymuppgifter
Bränsletank: 120 dm³ (l)
Kylsystem: 31 dm³ (l)
Motor
Fabrikat: VOLV
Typbeteckning: D 96AS
Effekt: 111 kW (150 hk)
Cylinderantal: 6
Bränsle: Dieselbrännolja
Elsystem
Huvudspänning: 24 V
Blybatterier antal: 2 st
Spänning: 12 V
Kapacitet: 133 Ah
Bromssystem
Färdbroms: Tryckluft, hydrauliska
Bromsuttag för släp: 2-ledarsystem för direkt bromsverkan
Parkerbroms: Mekanisk, kardanbroms
Fjädersystem: Bladfjädrar
Hjul
Däckutrustning: 11,00-20/12
Lufttyck vid 3000 kg last: 350 kPa (3,5 kp/cm²)
Vinsch
Dragkraft: 800 kN (8000 kp)
Vinschlinans längd: 80 m
Vinschlinas diameter: 17 mm
Besättning: 2 man
Bilen har använts som terrängdrag bil inom bland annat luftvärnet och artilleriet.
Foto: Mats Nässert ©