MC 281 • HVA 281 (Prototyp)
Modell 281 ”Drömbågen” och de andra ”gubbiga” modellerna blev ingen försäljningsframgång bland de s.k. ”skinnknuttarna”. De vägde över 75kg och hade för låg effekt ansåg man. Dessutom krävdes körkort för tung motorcykel för att få framföra dem. Det krävdes något annat för att tillfredställa den unga publiken. Man tvingades tänka om. Motorcykelmarknaden förändrades snabbt och våren 1955 introducerade Husqvarna modell 282 “Silverpilen”: en helt ny, kraftfull och sportig motorcykel på 175 kubik med en vikt under 75 kg. Ungefär ett år senare lanserade Husqvarna även 200-kubikaren “Guldpilen”. De svenska myndigheterna bad emellertid Husqvarna att nöja sig med 175 kubik, eftersom “Guldpilen” ansågs vara för snabb för de svenska vägarna! Både “Silverpilen” och “Guldpilen” visade sig vara de perfekta grundstenarna för vidareutveckling av motocrosscyklar. Den nya maskinen kom att bli en milstolpe i Husqvarnas motor- och motorcykelhistoria.
Fordonsbeskrivning
Årsmodell: 1953
Nationalitet: Sverige
Fabrikat: Husqvarna 281 ”Drömbågen”
Motor: 1-cyl, tvåtaktsmotor, 175 cc, 3 vxl
Effekt: 9 hk
Vikt: 120 kg
10 st tillverkade och endast 2 st kvar i landet. Tillverkningen blev för dyr och lades ner. Den ena MC finns på Husqvarna museet, den andra finns i vårt museum.
|
|
Foto: Mats Nässert ©