Kallades även PTP-kärra, PpersonalTransPortkärra.
Dett fanns en första version som hette Trupptransportkärra 821.
Denna kärra ingick i organisationen IB 66M, IB=infanteribrigad, 66=organisation (19)66, M=modifierad. I organisation IB 66 så cykeltolkade truppen.
Cykeltolkningen togs bort och i IB 66M skulle truppen transporteras på fordon. Men behöll hjultraktorn vilket innebar att man måste ta fram en kärra som kunde kopplas efter traktorn. Då fick denna skapelse se dagens ljus.
I nästa organisation som kom att heta IB 77 så infördes TGB 20. Men detta är som man brukar säga en annan historia.
Förrådsbeteckning
|
M5048-822013
|
Förrådsbenämning
|
TRPTKÄRRA 822A MT
|
Fabrikat
|
Lihnell Vagn AB, Braås
|
Mått och vikt
|
|
Längd
|
5400 mm
|
Bredd
|
2100 mm
|
Höjd
|
2400 mm
|
Spårvidd
|
1700 mm
|
Frigångshöjd
|
430 mm
|
Tjänstevikt
|
1640 kg
|
Max last
|
2000 kg (16 man med utrustning)
|
Totalvikt
|
3640 kg
|
Museets kärra har följande chassinummer
|
45760
|
Foto
|
Mats Nässert ©
|
PS: Det skall vara två sittbänkar i främre delen. På dessa satt det 2 x 5 soldater. Dessa två bänkar saknar vi. Någon som vet var vi kan hitta dessa? Hör av dig till oss.