Beskrivning:
Beskrivning av 25 watts bilradiostation 25 W Bl m/39
Tc 91160
Del II 1951 års upplaga.
Fastställd av KAFT Publnr S 192
Tekniska data
Sändningsslag: Telegrafi (A1) • Telefoni (A3)
Antenneffekt: Ca 6 – 7 W
Antenn: Marschantenn bestående av 2 st antennstavar vardera 1,6 m långa
Kastantenn bestående av 4 st antennlinor om vardera 9,3 meters längd,
varav 2 st äro försedda med kabelskor.
Ändmatad halvvågsantenn bestående av en 65 m lång antennlina. För
antennens upprättande medföljer en hisslina (20 m) och en
kabelanslutning. Antennen är avsedd för rymdvågsförbindelser.
Räckvidd: Med marschantenn Telegrafi ca 15 km
Telefoni ca 5 km
Med kastantenn Telegrafi ca 100 km
Telefoni ca 30 km
Frekvensomfång: Sändaren 2500 – 5000 kHz fördelat på 4 områden
Mottagaren 1300 – 6100 kHz fördelat på 4 områden
Moduleringsslag: Amplitudmodulering
Sändartyp: Självstyrd oscillator, effektsteg och mottaktkopplat modulatorsteg
Mottagartyp: Superheterodynmottagare med mellanfrekvensen 1200 kHz.
Överlagringsoscillator för telegrafimottagning.
Rörbestyckning: Sändaren 2 st EL5, 2 st EL3
Mottagaren 3 st EK2, 1 st EL2A
Strömkällor: 2 st parallellkopplade blyackumulatorer 6 V, 85 Ah
Effektförbrukning: Med omformardelens omkopplaren i läge:
1M - 6 W (ackumulatorström 1 A)
2M - 57 W ( ” 9,5 A)
1SM - 33 W ( ” 5,5 A)
2SM - 120 W ( ” 20 A)
Omformare: A) Roterande, avgivande 400 V 50 W
B) Vibrator-, ” 400 V 60 W
Dimensioner och vikter: Höjd 385 mm, bredd 570 mm, djup 230 mm, vikt 33,8 kg
Fordonets specialinriktade
utrustning: 1. Motorn är normalt försedd med fullständig radioavstörning
2. Fordonet är utrustat med generator typ Bosch RJJN 150/6
(150 W, 6 V) eller likvärdig
3. En extra ackumulator (6 V, 85 Ah) är placerad i bagagerummet
och parallellkopplad med fordonets ordinarie ackumulator.
SoldI Signal 1942:
Stationen är utförd för telegrafering utan ton samt för telefonering. Räckvidden är under färd 15
km vid telegrafering och 5 km vid telefonering samt med stillastående stationer med upprättad
kastantenn 100 respektive 30 km.
Stationen liknar med undantag för kraftkällorna, rören och antennen i huvudsak 10 W Br. Den är
inmonterad i en radioavstörd personbil försedd med en 150 watts bilgenerator och två stycken
parallellkopplade 6 volts bilbatterier.
På bilens tak är en 3,2 meter lång antennstav monterad i fjädrande fäste.
Apparatlådan är fastsatt vid ett stativ mitt framför baksätet.
Antennen är ansluten till en förlängningsspole i apparatlådans övre högra del och batterierna äro
anslutna till apparatens omformare, som sitter i apparatlådans undre högra del. Inuti vagnen till
höger på karosseriväggen äro en säkring på 60 ampere och en kopplingsdosa monterade.
Vid förbindelse under marsch användes stavantennen. Denna hålles härvid nedböjd bakåt genom
staglinor fastsatta vid öglor baktill på vagnen. Vid förbindelse med stillastående vagn lossas
staglinorna så att masten står rakt upp. Räckvidden ökas härvid avsevärt om de till stationen
hörande antennlinorna ansluteas till masttoppen och kastas upp över utvalda stödpunkter, så att
en T-antenn bildas. Vagnens chassi och övriga metalldelar tjänstgöra såsom motvikt.
Tillverkning:
Enligt KATD Dnr H183:9, 1940-01-25 har tygdepartementet beordrat tillverkning av 78 st 25 W
bilradiostationer vid S 1 Tv. Av dessa avsågs 50 st för montering i lätta radiobilar, 18 st för
befintliga radiobilar på Gotland. För 10 st 25 W Bl fanns ej lämpliga bilar disponibla.
Fördelning av 50 st lätta radiobilar:
K 1 3 st, K 2 3 st, K 3 2 st, K 4 2 st, A 6 5 st, A 7 10 st, A 8 6 st, A 9 9 st samt A 10 10 st.
(A 9 blev senare Lv 1 och A 10 Lv 2)
Enligt KATD Dnr H46, 1941-02-08 till Konungen var behovet av 25 W Bl 200 st varav
tillgången var 170 st.
Enligt KATD Dnr 660:25, 1941-07-30 till Signalverkstäderna i Sundbyberg beställdes montering
av ca 80 st 25 W Bl.
Hur många 25 W Bl som totalt tillverkades är oklart, men det tycks röra sig om minst 250 st.
Organisation
Citat ur Signaltruppernas historia
Vid krigsutbrottet 1939 funnos endast enstaka 25 W bilstationer, främst vid pansarbil- och
stridsvagnsförbanden. Med berömvärd snabbhet åstadskommos dessa stationer i stort antal och
inmonterades i personbilar inom sådana förband där bat-, div-, komp- och battchefer voro
utrustade med bil. Detta var främst fallet på Gotland, där redan våren 1940 en dylik organisation
var genomförd – av största betydelse för att möjliggöra snabba förflyttningar. Slut citat.
Radiobilgrupper 25 W ur signaltrupperna ingick i:
• Högkvarterets signalkompani och radiokompani
• Armékårernas kårstationskompani
• Arméfördelningarnas fördelningsstationskompani
• Brigadförbandens pansarsignalkompani
Foto: Mats Nässert ©
OBS: Det enda tillbehör vi har är telegrafinyckeln. Övriga saknas. Någon som kan hjälpa oss??? Hör av dig.