Terrängbil 11 • TGB 11

Terrängbil 11 (Tgb 11, Volvo C300) och Terrängbil 13 (Tgb 13, Volvo C304), är två vanliga terrängbilsgeneration inom Försvarsmakten Vanligtvis kallas de bara 11-bil eller 13-bil.

Bakgrund

Terrängbil 11 och dess övriga versioner är en vidareutveckling av Volvo tidigare Pltgb 903 (persomölastterrrängbil 903) som populärt kallades "Valpen". Tillverkad av Volvo för Svenska försvaret. I den svenska terrängen är det fördelaktigare med relativt smala fordon än bredare fordon som till exempel Humvee som skulle ha stora svårigheter att kunna komma fram längs de smala skogsstigarna.

Tgb 11 har två axlar, medan Tgb 13 och 20 har tre. Fordonen driver normalt sett bara på bakhjulen, men framhjulen kan kopplas in för att få drivning på alla hjulen. Vakuumstyrda differentialspärrar finns även på alla modellerna.

För att få så hög markfrigång som möjligt används poratlaxlar. Nackdelen med dessa är att fordonet får en högre tyngdpunkt.

Historia

Försvaret började under 1960-talet att diskutera om en ersättare till Pltgb 903. Det svenska, mycket varierande landskapet ställer höga krav på terrängframkomlighet.1967 påbörjades arbetet kallat "Projekt 4140". Den nya terrängbilsgenerationen omfattade ett flertal varianter både två, tre och fyraxliga. Senare kom dock den fyraxliga åttahjulsdrivna och fyraxliga men sexhjulsdriva versionen att strykas ur programmet. Kvar blev de tvåaxliga fyrhjulsdrivna och treaxliga sexhjulsdrivna varianterna.

Modeller

Det finns flera olika modeller av Volvo C300-serien, både militära och civila.

Tgb 11 (C303/4141)

Terrängbil 11 är grundversionen och har varit den vanligast förekommande militära bilen i Försvarsmakten.

PvPjTgb 1111 (C303/4151)

Pansarvärnspjästerrängbil 1111. Två axlar men utan tak. Bilen är avsedd för pansarbekämpning, ursprungligen med 9-centimeters Pansarvärnspjäs 1110, men även med Robot 56 Bill.

Tgb 1112/1113 (C303/4141)

Terrängbil 1112/1113 är en radioterrängbil med två axlar, fyra radionät och trådanslutningar. På grund av antennerna är takluckan flyttad bakåt och lavetten borttagen, dessutom får endast fem personer plats. I övrigt som standard Tgb 11.

Terrängbil 11 (Tgb 11)

Typ Terrängfordon

Ursprungsplats Sverige

Tjänstehistoria

Använts av Sverige

Produktionshistoria

Tillverkare Volvo

Specifikationer

Vikt 2,4 ton (tom)
3,3 ton (fullastad)

900 kg last

Längd 4,35 m

Bredd 1,9 m

Höjd 2,17 m

Besättning 1

Passagerare 6

Primär beväpning 1 Ksp 58 i lavett på taket

Motor Rak 6 cyl. vätskekyld
Volvo B30A-motor
86 kW (117 hk)

Effekt/vikt ~26 kW/ton

Operativ räckvidd ~400km (vid 2L/10km)

Hastighet 70 km/h (i fredstid)

Museets TGB 11 har rullta på I 12 i Eksjö när den var i tjänst.

11:an har bytt kaross från plåtkaross till Aluzink-kaross.

Denna text är upphovsfri och hämtad från Wikipedia.

Foto: Mats Nässert ©

TGB 11.jpg
IMG_1412.JPG

Här står museets 11 klar för hämtning.

IMG_1413.JPG

Den startar fint.

IMG_1415.JPG

Klar att köras upp på transporten.

IMG_1416.JPG

Det gäller att den står mitt på transporten.

IMG_1417.JPG

Nu är det klart att surra lasten.

IMG_1459.JPG

Nu på musets garageplan.

IMG_1461.JPG

Avlastad sedd från höger sida.

IMG_1462.JPG

Sedda bakifrån.

IMG_1464.JPG

Sedda från vänster.

IMG_1465.JPG

Sedda framifrån.

IMG_1463.JPG

Det militära registreringsnummer som 11.an hade när den rullade på I 12 i Eksjö.