Broterrängbil 9572A • BroTgb 9572A • Myrsloken

Broterrängbil 9572A är en ombyggd TGB 957F

Broterrängbil 9572 är en treaxlig lastbil. Den utgörs av en ramförlängd lastterrängbil 957F med lastväxlare.

Broterrängbil 9572 används för att hantera däcksbro 200, ponton 100 och rullflak.

• Däcksbro 200 kan lastas och lossas på land och i vatten.

• Ponton 100 kan lastas och lossas på land och i vatten.

• Rullflak kan lastas, tippas och lossas.

För att kunna hantera däcksbro 200 och ponton 100, har lastväxlaren modifierats och skiljer sig från en standardlastväxlare bland annat genom att pelaren kan förlängas och att linstyrning, vinsch, pontonstöd, pontonstyrningar och utskjutbara stödrullar har tillkommit.

Bilen kan köras på landsväg och i terräng. Bilen skall köras med drivning enbart på bakhjulen men vid behov kan man koppla in drivning även på framhjulen. Alla tre axelväxlarna har differentialspärrar.

Huvudväxellådan är en femväxlad med synkronisering på de fyra högsta växlarna. Den är sammanbyggd med en tvåväxlad fördelningsväxellåda som inte är synkroniserad.

Bilen är utrustad med direktverkande trycklouftsbromsar, tryckluftservo för kopplingen och hydraulisk servostyrning.

Förrådsbeteckning: M5190-957213

Förrådsbenämning: BROTGB 9572A MT

Scania-Vabis LA82 betecknades som Ltgb (Lastterrängbil) 957 hos försvaret, men kallades allmänt för "Myrsloken"

Modell: Scania LA82-61 (Myrsloken) produktnr 26010

Motor: DS-10R02, 6 cylindrig på 220 hk

Växellåda: GT 82

Hytt: BE-GE

Axelavstånd: 4,60

Totalvikt: 19 500

Segment: LTGB

Påbyggnad: Chassie

Målning: Matt

Övrigt/beskrivning: 6x6

Vinsch: SEPSON 3.5 ton

Lastväxlare: HIAB-FOCO 16 ton, 1982, typ LV300

Tillverkades i 440 exemplar mellan 1960 och 1962, detta gäller TGB 957

De 300 mest välbehållna exemplaren blev renoverade under åren 1983-87 och kallades därefter Brotgb 9572A MT

Bilen ingick i ett speciellt brokompani som i sin tur var organiserat i Fördelningsingenjörbataljon. Alltså ett fördelningsförband underställd fördelningschefen.

Foto: Mats Nässert

BroTGB 9572A.jpg
TGB 957-1.jpg

Terrängbil 957F så här såg den ut när första exemplaren levererades från Scania.

TGB 957-2.jpg

På de första bilarna fanns det ingen bra plats att transportera personalen. Man konstruerade något som kom att likna en läkatare där pjässervicen kunde sitta. Som luftskydd försågs fordonen med en kulspruta m/36 lvdubbel. På brotgb monterades en ksp 58 som lvskydd.

TGB 957-3.jpg

Så här såg det ut med uppsutten personal och en "Fransyska" på släp.

TGB 957-4.jpg

När man hade provat bilen med "läktaren" på flaket, vilket visade sig inte vara någon lyckad konstruktion. Så kom man med en ny lösning, med en personalhytt på flaket. Denna hytt återkom senare även på TGB 30 och TGB 40.

TGB 957-5.jpg

Luftvärnet ansåg sig behöva en ny pjäs, en pjäs som skulle rsätta 40 mm lvakan m/48 och 57 mm lvakan m/54. Då kom denna tingsta atts e dagen ljus en 12 cm lvakan. Denna pjäs skulle dras av en Myslok. Då modifierades man en bil som fick detta utseende. Av pjäsen blev endast en prototyp av den enkla anledningen att luftvärnsroboten gjorde entré och slog ut allt vad eldrörsluftvärn kom att heta.

IMG_8211.JPG

Här står 60 stycken BroTgb 9572. En av dessa skall vi ta med till museet.

IMG_8206.JPG

Detta exemplar blev det, har gått endast 267 mil.

IMG_8205.JPG

Vilken skönhet.

IMG_8204.JPG

Riktigt fin i hytten.

IMG_8218.JPG

Fin instrumentering.

IMG_8221.JPG

Till vänster om förarstolen finns dessa två spakar. Från dessa kan man köra lastväxlaren och vinschen. Ute på bilen finns ytterligare två platser varifrån man köra dessa funktioner. Totalt kan man köra vinsch och lastväxlare från tre platser på bilen.

IMG_8207.JPG

Lastväxlaren fungerar utmärkt.

IMG_8277.JPG

Skönheten anländer på kvällen till museet. Förberedelser för lossning pågår.

IMG_0210.JPG

Avisad och körklar.

IMG_0211.JPG

Vilken pärla!!!

IMG_0212.JPG
IMG_0213.JPG
IMG_0215.JPG
IMG_0217.JPG
IMG_0218.JPG