Broterrängbil 9572A är en ombyggd TGB 957F
Broterrängbil 9572 är en treaxlig lastbil. Den utgörs av en ramförlängd lastterrängbil 957F med lastväxlare.
Broterrängbil 9572 används för att hantera däcksbro 200, ponton 100 och rullflak.
• Däcksbro 200 kan lastas och lossas på land och i vatten.
• Ponton 100 kan lastas och lossas på land och i vatten.
• Rullflak kan lastas, tippas och lossas.
För att kunna hantera däcksbro 200 och ponton 100, har lastväxlaren modifierats och skiljer sig från en standardlastväxlare bland annat genom att pelaren kan förlängas och att linstyrning, vinsch, pontonstöd, pontonstyrningar och utskjutbara stödrullar har tillkommit.
Bilen kan köras på landsväg och i terräng. Bilen skall köras med drivning enbart på bakhjulen men vid behov kan man koppla in drivning även på framhjulen. Alla tre axelväxlarna har differentialspärrar.
Huvudväxellådan är en femväxlad med synkronisering på de fyra högsta växlarna. Den är sammanbyggd med en tvåväxlad fördelningsväxellåda som inte är synkroniserad.
Bilen är utrustad med direktverkande trycklouftsbromsar, tryckluftservo för kopplingen och hydraulisk servostyrning.
Förrådsbeteckning: M5190-957213
Förrådsbenämning: BROTGB 9572A MT
Scania-Vabis LA82 betecknades som Ltgb (Lastterrängbil) 957 hos försvaret, men kallades allmänt för "Myrsloken"
Modell: Scania LA82-61 (Myrsloken) produktnr 26010
Motor: DS-10R02, 6 cylindrig på 220 hk
Växellåda: GT 82
Hytt: BE-GE
Axelavstånd: 4,60
Totalvikt: 19 500
Segment: LTGB
Påbyggnad: Chassie
Målning: Matt
Övrigt/beskrivning: 6x6
Vinsch: SEPSON 3.5 ton
Lastväxlare: HIAB-FOCO 16 ton, 1982, typ LV300
Tillverkades i 440 exemplar mellan 1960 och 1962, detta gäller TGB 957
De 300 mest välbehållna exemplaren blev renoverade under åren 1983-87 och kallades därefter Brotgb 9572A MT
Bilen ingick i ett speciellt brokompani som i sin tur var organiserat i Fördelningsingenjörbataljon. Alltså ett fördelningsförband underställd fördelningschefen.
Foto: Mats Nässert