PVPJTGB 9031
Förrådsbenämning: PVPJTGB 9031. Typbeteckning: L3304
Ansvarig för Volvos militärfordonsavdelning, Nils-Magnus Hartelius, beslöt att ta fram ett fordon sen en ersättning för bland annat Willys-jeepen. En liten förserie av ”valpen” , L2304, (91 stycken tillverkades 1959-1961) togs fram och testades under en vintermanöver.
Den första serien av ”valpen” skilde sig lite mot den serietillverkade modellen såsom motorn, som var en B16, 6 volts tändsystem, frontens utseende, vindrutetorkarnas placering, samt lnappar och reglage på instrumentbrädan.
Mycket av delarna kom från personbilen ”Amazon”, och serieproduktionen kom igång 1961 och slutade 1969.
Pltgbil (Person/last-terrängbil) 903, modellen med kapell, och 903 B, med heltäckande plåtkaross, inköptes av försvaret i 2 000 exemplar.
Chassit från ”vaplen” användes också till Pvpjtgbil (Pansarvärnsterrängbil) 9031som mom 1963.
Inte bara det svenska försvaret använde ”valpen”, Norska FN köpte vitmålade fordon som användes som ambulanser, och hos svenska brandförsvaret rullade ”valpar” med redskap vid skogsbränder.
Data
Stridsvikt: 2 200 kg Längd: 440 mm
Besättning: 4 st Maxfart: 96 km/h
Motor: Volvo B 18 A, 65 st
Beväpning: 1 st 9 cm pvpjäs, 7,62 mm inskjutningsvapen, från början hade inskjutningsvapnet en kaliber av 6,5 mm. Mekanismen till inskjutningsvapnet är från Ag m/42.
Mått
Total längd: 4400 mm
Total bredd: 1700 mm
Höjd ink störtbur: 2150 mm
Höjd exkl störtbur: 1500 mm
Frigångshöjd: 290 mm
Vänddiameter: 10,40 m
Axelavstånd: 2100 mm
Spårvidd, fram: 1340 mm
Spårvidd, bak: 1340 mm
Vikt
Tjänstevikt: 1570 kg
Totalvikt: 2200 kg
Största axeltryck, fram: n/a
Största axeltryck, bak: n/a
Maxlast: 630 kg
Motor
Typbeteckning: B18A
Tillverkare: Volvo
Effekt: (4500 v/m DIN) 64-68 hk
Övrigt
Däck: 280/85-16 special 4-lagers
Lufttryck: 1,2 kg/cm2
Antal passagerare utom förare: 1+2